1991
SM Road Racing 26/5: 125 Racer: 1) Henrik Rasmussen, Danmark, Honda. 250 Racer: 1) Johan Svärdgren, Västra MK, Yamaha. Superstreet: 1) Lars Bosson, Kortedala MK, Honda. Supersport 600: 1) Christer Lindholm, Linköpings MS, Yamaha. 750 std: 1) Jan Hanson, Västra MK, Suzuki. Superbike: 1) Christer Lindholm, Linköpings MS, Yamaha. MCS: 1) Eric Mordo/Görgen Levinsson, Hyllinge MS, Windle.
GM Lotus Euroseries 9/6: 1) Bruno Aguiar, Brasilien, Opel Lotus. Grupp N: 1) Leif Wiik, Nissan Skyline. SM Lady Opel Cup: 1) Ingmarie Ernstsson, Opel Corsa GSi. SM Formel 3: 1) Linus Lindberg, Ralt-VW Speiss. Kenwood Sportscar: 1) Leif Lindström, Tiga. SM Grupp A Race 1: 1) Lennart Bohlin, Ford Sierra RS. Race 2: 1) Stig Blomqvist, Ford Sierra MS.
VM Road Racing Superbike 11/8: 1) Doug Polen, USA, Ducati. NM 250 cc: 1) Peter Lindén, Carlsborgs MK, Honda. NM 125 cc: 1) Henrik Rasmussen, Danmark, Honda. NM Sidecar: 1) Jukka Lauslehto/Sakari Palojärvi, Finland, LCR Krauser.
1992
SM Road Racing 24/5: Superstreet: 1) Martin Johansson, Falkenbergs MK, Honda. 250 Racer: 1) Peter Lindén, Carlsborgs MK, Honda. 750 std: 1) Kim Rös Jensen, Danmark, Kawasaki. Supersport 600: 1) Martin Johansson, Falkenbergs MK, Honda. Superbike: 1) Peter Lindén, Carlsborgs MK, Honda. MCS: 1) Jukka Lauslehto/Jörgen Levinsen, Finland/Danmark, ADM-LCR 500. 125 Racer: 1) Chris Jensen, Danmark, Honda.
EM Formel Opel/Lotus & SM Banracing 7/6. EFDA Formel Opel: 1) Gareth Rees, Storbritannien, Vauxhall Lotus. Formel Ford: 1) Thomas Johansson, ARC, Van Diemen. Renault Clio Cup: 1) Kenny Bräck, MK Team Westom, Renault Clio. Lady Opel: 1) Lilian Waern, SMK Västerås, Opel Corsa GSi. Grupp N: 1) Thomas Lindqvist, SMK Arboga, Sierra Cosworth. Formel 3: 1) Peter Åslund. Camaro Cup: 1) Anders Hultqvist, SMK Örebro, Chev. Camaro. Formel Opel: 1) Magnus Wallinder, Västerås MS, Opel Lotus.
1993
18-20 juni VM Road Racing Endurance (24 timmars). Den mest dramatiska tävlingen i klubbens historia. En vecka före tävlingen inlämnades ett överklagande av tillståndet för tävlingen. Orsaken var bullret. Efter ingripande av bl a landshövdingen gavs tillståndet tävlingsdagens morgon.
Under veckan hade emellertid massmedierna basunerat ut att tävlingen var inställd. Vid färjelägena i Skåne vände tull- och passpersonal tillresande publik från Danmark och kontinenten.
När sedan århundradets värsta oväder bröt ut, med åska och skyfall som pågick större delen av tävlingen uteblev också den svenska publik som kunnat nås med information och katastrofen var ett faktum. Anderstorp Racing Club nödgades begära sig i konkurs.
En tröst i bedrövelsen var dock att tävlingsdeltagarna och sportens internationella ledning strödde beröm över klubben: Ingen annanstans i världen hade en arrangör uthärdat så mycket utan att avbryta en tävling, ansåg man.
Segrare i tävlingen blev Kawasaki France på en Kawasaki 750 cc.
Ytterligare en VM-tävling i Road Racing var inplanerad i Anderstorp 1993. På den traditionella tiden i augusti skulle klubben ha arrangerat VM för Superbike. Tävlingen genomfördes också slutligen på Scandinavian Raceway, med klubbens tävlingsorganisation, men i Svenska Motorcykelförbundets regi och ledning.
Trots alla svårigheter kunde ARC också genomföra en tävlingsnyhet på bilsidan. I juni kördes för första gången i Sverige en deltävling i Europamästerskapen för historiska bilar- European Challange for Historic Touring Cars. "Supportklass" var prestigefyllda Internationella Super Sports Cup.
Continental Oldtimer Grand Prix, som tävlingen döptes till på svenska, blev en stor framgång såväl organisatoriskt som sportsligt, med flera svenska framgångar.
SM Road Racing 2/5: 125 cc: 1) Håkan Olsson, Anderstorp RC, Rotax. 250 cc: 1) Terje Ödegård, Norge, Yamaha. SuperStreet: 1) Lars Bosson, Kortedala MK, Honda. Supersport 600: 1) Martin Johansson, Anderstorp RC, Honda. Superbike: 1) Michael Lundwall, Linköpings MS, Kawasaki. MCS: 1) Jukka Lauslehto/Jörgen Levinsen, Finland/ Danmark. LCR ADM.
Continental Oldtimer GP 6/6: Klass 1 "Ensitsiga racerbilar": 1) Horst Brüning, RHK, Lola. Klass 2 "Sportbilar GT/GTS": 1) Thomas Henrysson, RHK, Lotus Elan. Klass 3 "Thundersport": 1) Leif Lindström, Östgöta SVK, Tiga TS 86. Klass 4 "Sportbilar": 1) Otto Reedtz-Thott, MGCC, Lotus 23 B. Klass 5 "Steigenberger Cup": 1) Jost Kalisch, Tyskland, BRM P154. Klass 7 "Standardbilar": 1) Bengt Winqvist, Norrköpings MK, Ford Falcon.
VM Superbike 8/8: 1) Carl Fogarty, Storbritannien, Ducati. Supersport 600: 1) Rachel Nicotte, Frankrike, Honda. Sidecar: 1) Steve Webster/Gavin Simmon, Storbritannien, LCR ADM.
NYA ANDERSTORP RACING CLUB
1994
Under hösten 1993 reorganiseras klubben och verksamheten startade på nytt, nu under namnet Nya Anderstorp Racing Club (NARC).
Med ett riksträningsläger i förening med en SM-tävling i Road Racing, samt Oldtimer Festival på bilsidan som "avstamp" ger sig NARC i kast med att bygga upp en ny internationell tävlingsverksamhet. Oldtimer-tävlingen i juni blev också nu succé och en bra grund inför nästa uppgift - en tävling i Interserien i månadsskiftet augusti/september. Också Interserien var en nyhet för Sverige. I Interserien blandas bilar från bilsportens "kungaklasser" i samma tävlingslopp - sportvagnar, Indy Cars och Formel 1.
SM Road Racing 1/5: 125 cc: 1) Johan Stigefelt, NARC, Honda. 250cc: 1) Jan Hanson, NARC, Cobas RS. SuperStreet: 1) Ray Moe, Norge, Honda. Supersport 600: 1) Martin Johansson, NARC, Honda. Superbike: 1) Thorvald Säby, Norge, Kawasaki. MCS: 1) Sakari Salomaa/Lasse Salomaa, Finland, LCR-Krauser.
Continental Oldtimer Festival 5/6: European Challenge: 1) Tommy Brorsson/Bo Warmenius, RHK, Lotus Cortina. Int. Super Sports Cup Race 1: 1) Mike Wrigley, Storbritannien, Chevron B19. Race 2: 1) Chris Chiles, Storbritannien, Chevron B19. RHK Heat 4 Newer Formula Race 1: 1) Bo Strander, RHK, Hawke DL 2A. Race 2: 1) PeO Söderberg, RHK, March. RHK Heat 5 Older Formula Race 1: 1) Åke Axelsson, RHK, Lotus 22. Race 2: 1) Horst Brüning, RHK, Lola MK 5. RHK Heat 2 GTS Race 1: 1) Lars Magnus Trozelli, MGCC, Lotus Elan S2. Race 2: 1) Henry Andersson, RHK, Chev. Corvette. RHK Heat 6 GT Nationell Race 1: 1) Pekka Nyström, RHK, Chev. Corvette. Race 2: 1) Pekka Nyström, RHK, Chev. Corvette. RHK Heat 3 Touring Cars: 1) Bo Warmenius, RHK, Lotus Cortina.
Reab Super Sports Sprint 4/9: Grupp N Race 1 & 2: 1) Roger Sandberg, Norge, Ford Escort Cosworth. FIA Klass 2 Race 1: 1) Slim Borgudd, Sverige, Mazda X-Dos. Race 2: 1) Peggen Andersson, Falkenbergs MK, BMW. Interserien Div. 1: 1) Johan Rajamäki, Karlskoga, Footwork. Div. 2: 1) Walter Lechner, Österrike, Lola. Formel Ford Race 1 & 2: 1) Joonas Salmimäki, Finland, Reynard. Porsche Cup Race 1 & 2: 1) Örnulf Wirdheim, Sverige, Porsche 911. Formel Opel Race 1 & 2: 1) Peter Hallén, Sverige, Opel. F 3 Race 1: 1) Pontus Mörth, Sverige, Ralt RT 33 VW Speiss. Race 2: 1) Magnus Wallinder, Sverige, Reynard. Reab Sports Car Cup: 1) Kari Mäkinen, SVKG, ARGO JM 16.
Premiär i ett försök att starta en egen lokal rallytävling, eftersom det var klubbens första tävling bjöds endast ett fåtal klubbar in. Fyra specialsträckor byggdes upp på anläggningen varav 80% på asfalt. Publiken hade god överblick över arrangemanget genom att stå på depåtaket. Tävlingen gick över förväntan och förarna bjöd en hel del på sig själva och inte helt oanades delades det ut rulltårta på prisutdelningen!
Lingondansen 22/10: Klass NAT/VET/KRC/A: 1) Mikael Eriksson/Caroline Alfsdotter, Kinds MK, Opel Ascona. Klass EK/VOC/N: 1) Mattias Aronsson/Ulrik Larsson, NARC, Volvo 242 GT.
1995
Tävlingsprogrammet var inledningsvis identiskt med året före. Redan tidigt på året stod det emellertid klart att Interserien skulle samla för få startande för att vara intressant för publiken. Istället skrevs därför kontrakt med den nya serien för GT- bilar, BPR Global Endurance GT Series, som bildats med avsikten att skapa en efterträdare till VM för sportvagnar. GT-serien var ett riktigt lyckokast, skulle det visa sig. Den 12 tävlingar långa serien, med start redan i februari på spanska Jerez-banan och finaltävling i Kina på Zhuhai i november, drog stort intresse från massmedierna.
Kvaliteten på tävlingarna var också så hög att det internationella bilsportsförbundet mitt under säsongen - lagom till Anderstorps tävling - gav serien en "grading" som i praktiken innebar status av inofficiellt VM.
På Scandinavian Raceway kunde man glädjas åt fullsatta läktare och en stämning som inte upplevts sedan Formel 1-tiden. Enda smolket i glädjebägaren var att Anders Olofsson, Ferrari, förhandstippad som segrare, fick bryta tävlingen efter en kollision med en medtävlare.
SM Road Racing 30/4: 125 cc: 1) Chris Jensen, Danmark, Yamaha. 250 cc: 1) Jan Hanson, NARC, Honda. Super Sport 600: 1) Peter Lindén, Carlsborgs MK, Honda. Superbike: 1) Jörgen Hållinder, MK Orion, Yamaha. Stor Standard: 1) Peter Lindén, Carlsborgs MK, Honda.
REAB Oldtimer Festival 4/6: Klass 6 heat 1: 1) Alf Eng, Norge, Royale. Heat 2: 1) Jan Brunstedt, Sverige, Chevron. Klass 5 heat 1 & 2: 1) Horst Brüning, RHK, Lola. Klass 4 EC Historic Touring Cars: 1) M Ambrogetti/S Munari, Italien, Alfa Romeo. Klass 2 heat 1 & 2: 1) Tommy Brorsson, Sverige, Lotus Elan. Klass 7 heat 1 & 2: 1) PeO Söderberg, RHK, March. Klass 1 heat 1 & 2: 1) Olof Wijk, RHK, Attila. Klass 3: 1) Bo Warmenius, RHK, Ford Lotus Cortina.
Kärcher Global Endurance GT Series 2/7: Porsche Cup: 1) Mikael Gustavsson, Toison D´or, Porsche. Kärcher Endurance: 1) Michel Ferté/Oliver Thévenin, Frankrike, Ferrari F40 LM. Castrol Cup: 1) Peggen Andersson, Falkenbers MK, BMW. Camaro Cup: 1) Thomas Engström, SMK Hedemora, Chev. Camaro. Swedish Super Kupp: 1) Johan Stureson, Hyllinge MS, Dallara. Yokohama cup: 1) Ronnie Hermansson, SSK, BMW.
Vädrets makter log över Scandinavian Raceway när andra upplagan av NARC:s Lingondansen avgjordes på senhösten i ett strålande solsken!
Lingondansen 21/10: Klass 1 Ekonomi: 1) Leif Axelsson/Maria Larsson, Älmhults MK, BMW 2002. Klass 2 Volvo Original: 1) Håkan Ståhl/Sven-Erik Svensson, NARC, Volvo 242. Klass 3 Gr A/N: 1) Mattias Aronsson/Ulrik Larsson, NARC, Subaru Legacy. Klass 4 Nationella: 1) Lars Östring/Anders Östberg, SMK Helsingborg/Kågeröds MK, Ford Escort. Klass 5 Klassiska + Veteran: 1) Lennart Gustavsson/Göran Aronsson, NARC, Ford Mustang.
Under året begåvades banan med avåknings-zoner fyllda med Leca-kulor. Denna lösning är helt en ARC-produkt, då man var tvingad att "hitta på" något alternativ till tvättad dansk sjösten, materialet som FIA rekommenderar. Numera är även "Lecakulor" godkända av FIA, mycket tack vare ARC:s Bo Runbjörk som sitter med i Safety Commission i FIA. Det nya presshuset togs i bruk under året.
.