1976 

VM Formel 1: Some description

1) Jody Schekter, Sydafrika, Tyrrell. 

2) Patric Depailler, Frankrike, Tyrrell. 

3) Niki Lauda, Österrike, Ferrari 

Schekter och Depailler med sex-hjulingarna Tyrrell P34. Ronnie kom sjua i sin March 761 och Gunnar Nilsson (JPS-Lotus) åkte in i depåmuren och bröt på det andra varvet! 

VM Road Racing, 500: 1) Barry Sheen, England, Suzuki. Teuvo Länsivuori, Finland, snabbast med 142,31 km/h.

1977 

VM Formel 1: Some description

1) Jacques Laffite, Frankrike, Ligier-Matra. 

2) Jochen Mass, Västtyskland, McLaren-Ford. 

3) Carlos Reutemann, Argentina, Ferrari. 

Ronnie bröt med sin Tyrrell-Ford på det sjunde varvet med elfel, Gunnar Nilsson bröt på det 64:e varvet när ett hjullager mankerade, han låg då på tionde plats.

VM Road Racing, 500: 1) Barry Sheen, England, Suzuki. Snabbaste varv 144,60 km/h.

1978 

Some description

På grund av starkt ökade kostnader och svårigheten att skaffa lämpliga sponsorer körs ingen VM-tävling i Road Racing.

VM Formel 1 genomförs dock: 

1) Niki Lauda, Österrike, Brabham - satte banans varvrekord 1.24,836 dvs en snittfart på 171.100 km/h, som fortfarande gäller. 

2) Ricardo Patrese, Italien, Arrows, 

3) Ronnie Peterson, Sverige, Lotus. 

Niki vann i "fläktbilen" (Brabham BT46-Alfa Romeo) en kontroversiell seger före Ricardo som fick ovett av en irriterad Ronnie som ansåg sig blivit stängd vid upprepade tillfällen under slutvarven. Keke Rosberg kom in på 15:e plats i en ATS-Ford.

1979-1980 

Inga VM-tävlingar, varken Road Racing eller F1, arrangeras på grund av starkt ökade kostnader och svårigheter att hitta starka sponsorer i Sverige, med både Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson borta fanns det inga möjligheter att arrangera F1-VM.

.