1965
Planerna på en kort asfalterad träningsbana föds hos Team Mosarps tre aktiva racerförare, Sven "Smokey" Åsberg, Bertil Sanell och Åke "Rörkrökar´n" Bengtsson.
1966
Provsprängningar i "Stötabomossen", två km från Anderstorps centrum. AB A-ringen och Anderstorp Racing Club bildas. Markinköpen klaras av. Träningsbanan har vuxit i planerna till en över 4 km lång bana av internationell standard. Dessutom kombinerad med 1 000 meter lång start- och landningsbana för flyg. Banan ritas av ingenjör Holger Eriksson (anställd hos Sven Åsberg).
1967
Arbetet påbörjas av klubbens medlemmar, den likaledes nybildade flygklubbens medlemmar och frivilliga från Anderstorps samhälle. Nya Asfalt AB blir entreprenör.
1968
I april, efter en rekordkort anläggningstid, är banan klar för asfaltering.
En läktare för 3 000 personer byggs.
Maj månad: En hemlig tävling arrangeras för att träna funktionärerna. 16 juni är det officiell premiär med ett internationellt entimmas sportvagnslopp med Jo Bonnier i Lola T70 som segrare före Paul Hawkins i Ford GT40. Ronnie Peterson och Reine Wisell i Tecnobilar hade en otrolig fight i F3-loppet, där Ronnie till slut tvingades bryta med växellådsfel medan Reine kunde segra klart före sydafrikanen Trevor Blokdyk och Ulf Svensson. I ett entimmaslopp för standard, specialstandard samt turistbilar, vann Björn Rothstein före "Esso" Gunnarsson och Ulf Norinder, samtliga i Porsche 911.
Hösten: Sven "Smokey" Åsberg deklarerar för skånejournalister att Anderstorp skulle köra VM i Formel 1 inom 5 år! Smokey blev utskrattad. Man och man emellan viskades, att nu har han fått storhetsvansinne på riktigt.
1969
Första SM-deltävlingen körs på Scandinavian Raceway. Nordic Challenge Cup hette huvudklassen som åter bestod av sportvagnar. Lille finnen Leo Kinnunen i Porsche 908 vann före Brian Redman, Herbert Müller, Jo Bonnier, Richard Attwood och Jackie Oliver, samtliga i Lola T70 GT Mk.3B. Dragracing har gjort entré på banan.
.